نکته قرآنی
حضرت محمد(ص)درموردشب اول ماه رمضان فرمودند:
هرکس سوره فتح رادرشب او ل ماه رمضان بخواندخداونددرهای رزق وروزی راتارمضان سال بعدی به روی او می گشاید.
 
در ماه ضیافت الهی به آداب و اخلاق پسندیده اجتماعی بیش از هر زمان دیگر اهتمام بورزید: احترام ویژه به والدین، مودت زیاد به همسر و فرزندان، کاستن از بار زیر دستان و ...
 
پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: «ماه رمضان ماه خداست، و ماهی است که خداوند در آن حسنات را مى‏افزاید و گناهان را پاک مى‏کند و آن ماه برکت است».
 
امام رضا (ع) می‌فرمایند: «هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا [قرآن] را قرائت کند، مثل این است که در ماه‌هاى دیگر کل قرآن را ختم کرده باشد».
وقت افطار وقت رازو نیاز باخداوند است. اولا بدون اقامه نماز مغرب افطار نکنید و ثانیا پیش از افطار دست را بالا برده و ملحانه و ملتمسانه درخواست‌های خود را هر شب تکرار کنید
بر اینکه پله اول از سلوک و صعود و پیدا کردن به عالم معنا و عالم قدس ((تهذیب وتزکیه نفس)) آیات یکم تا یازدهم از سوره شمس است که در این آیات خداوند یازده بار((قسم)) خورده است((الشَّمْسِ وَ ضُحاها (1) وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها (2) وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها (3) وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها (4) وَ السَّماءِ وَ ما بَناها (5) وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها (6) وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها (7) فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها (8) قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها (9) وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها
روزه عوام و عموم مردم عبارت است از حفظ شکم و شهوت و آشامیدن و بهره گیری از غریزه جنسی و رعایت آداب ظاهری

روزه خواص

عبارت است از حفظ زبان، گوش، چشم، دست و پا و سایر اعضا و جوارح از گناهان و گناه در حکم افطار روزه دار است:  هرگاه روزه گرفتی، باید گوش و چشم و فرج و زبانت روزه دار باشد.»

کتب آسمانی در ماه رمضان نازل شده است. ابو بصیر از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده است که فرمود: «[صحف ابراهیم در شب اوّل ماه رمضان[13] ; و] تورات در ششم ماه رمضان و انجیل در دوازدهم و زبور در هجدهم و قرآن در شب قدر [19 یا 21 یا 23] نازل شده است.»[14]

«انس بن مالک» می گوید: «برنامه رسول اکرم صلی الله علیه و آله این بود که شبها با نوشیدنی مثل شیر افطار می کرد و همچنین سحرها. گاهی هم همراه آن نان می خورد. یک شب افطاری حضرت را آماده کردم؛ ولی بعد از نماز مغرب حضرت دیر کرد. من فکر کردم که بعضی از یاران و اصحاب او را برای افطار دعوت کرده اند؛ بنابراین، من آن نوشیدنی را خودم خوردم؛ ولی بعد از گذشت یک ساعت حضرت آمدند. من از بعضی کسانی که همراه حضرت بودند سؤال کردم! آیا رسول خدا در جایی افطار خورده یا کسی او را دعوت نموده است؟ گفتند: نه، پس آن شب بر من خیلی سخت گذشت – که جز خدا کسی نمی داند – و از این بیم داشتم که اگر حضرت افطار را بخواهد، چه بگویم؛ ولی بالاخره حضرت آن شب را گرسنه به سر بردند و روز هم روزه گرفتند و هیچ از من نپرسیدند و اصلاً صحبتی نکردند و تاکنون هم نفرموده اند.»

ناتوان و خوار باد كسى كه ماه رمضانش فرا رسد و پيش از آن كه آمرزيده شود ، سپرى گردد!

شب قدر فرصت خوبی برای حلالیت طلبیدن از کسانی است که ناراحتی یا کدورتی از شما به دل دارند. البته در صدر این لیست پدر و مادرتان را قرار دهید و از آنها حلالیت بطلبید.

اگر در قید حیات هستند به دیدار آنها بروید و دست و پای آنها را ببوسید.


اگر به رحمت خدا رفته‌اند، به زیارت قبورشان بروید و برای شادی روحشان فاتحه بخوانید. پس از آن سراغ افراد دیگر بروید و هرگز در این کار کوتاهی نکنید

برای شب قدر اعمالی ذکر شده که با رجوع به مفاتیح می‌توانید از آن با خبر شوید. برای خواندن دعاها کیفیت آن‌ها را مد نظر قرار دهید و به کمیت توجه نکنید.
حتما به معنای دعایی که می‌خوانید توجه کنید و صرفا متن عربی دعاها را به زبان جاری نکنید.
در این شب صدقه دادن را فراموش نکنید، به خصوص صدقه به نیت سلامتی حضرت صاحب الزمان (علیه السلام).
میزان صدقه مهم نیست ولی انجام این عمل بسیار اهمیت دارد.
شب قدر فرصتی برای صحبت کردن با خداست. در این شب حرف‌ دل خود را با خدا در میان بگذارید و از آرزوهای خود برایش بگویید.
ابراز محبت و پشیمانی و ندامت از گناه را صمیمانه و از ته دل به زبان بیاورید و برای جبران خطاهای خود تلاش کنید.
 
بهترین اعمال این شب همان مواردی است که در قرآن کریم هم به آنها اشاره شده است. تلاوت قرآن، توبه و اسغفار و دعا برای عاقبت به خیر شدن.

در این مورد خداوند در آیه 185 سوره مبارکه بقره می فرماید: «شهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ؛ (آن چند روز معدود) ماه رمضان است که قرآن در آن نازل شده» که نشان می دهد توجه به قرآن و تلاوت آن از جمله ضروریات شب قدر است.
 
 
 
احکام
اعمال روزاول ماه مبارک رمضان
غسل نمودن،وبرسرریختن سی کف دست آب،که درتمام طول سال باعث ایمنی ازهمه دردها وبیماریها می شود.
 
اولین گام  مابرای ورودبه ماه رمضان ومهمانی خدا توبه است.
گناه ،قهرباخداست،چون اطاعت ازغیراوست.
توبه تلاشی برای آشتی باخداوورودبه کانون محبت اوست.
 

مبطلات روزه نه چیز است:

خوردن و آشامیدن (در آنچه غیر از راه حلق باشد محل اختلاف است مثل تزریق سرم و آمپول برای دواء یا به عنوان تزریق مواد غذایی یا آب)
آمیزش در قبل و بنا بر قول مشهور در دبر
دروغ بستن بر خدا، رسول خدا و امامان بنا بر قول منسوب به مشهور. به تصریح برخی فاطمه دختر محمّد و دیگر پیامبران و جانشینان ایشان نیز در حکم یادشده ملحق به آنانند.
رساندن غبار غلیظ به حلق به قول مشهور (و بنا بر نظر برخی رساندن غبار غیر غلیظ به حلق نیز موجب بطلان روزه است، مگر آنکه اجتناب از آن دشوار باشد)
باقی ماندن بر جنابت، حیض و نفاس تا اذان صبح
اماله با مایعات به قول گروهی
استفراغ کردن از روی عمد
فرو بردن سر در آب به قول برخی (فرو بردن سر در آب؛ بنا بر قول مشهور بر روزه‌دار حرام است؛ لیکن در بطلان روزه به آن اختلاف است)
اگر روز‏ه دار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اينها، به خدا و پيغمبر(ص) و جانشينان آن حضرت(ع) عمدا نسبت دروغ بدهد اگر چه فورا بگويد دروغ گفتم يا توبه كند روزه او باطل است و احتياط واجب آن است كه حضرت زهرا(سلام الله عليها) و ساير پيغمبران و جانشينان آنان هم در اين حكم فرقى ندارند.
 
رساندن غبار غليظ به حلق روزه را باطل می‌كند، چه غبار چيزى باشد كه خوردن آن حلال است، مثل آرد، يا غبار چيزى باشد كه خوردن آن حرام است.
اگر روزه‌دار عمدا تمام سر را در آب فرو ببرد، اگرچه باقى بدن او از آب بيرون باشد، بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن روزه را بگيرد ولى اگر تمام بدن را آب بگيرد و مقدارى از سر بيرون باشد روزه او باطل نمی‌شود.
 
اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اول بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلا پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بايد اول، قضاى رمضان آخر را بگيرد
 
اگر قضاى روزه چند رمضان بر او واجب باشد، و در نيت معين نكند روزه‏اى را كه می‌گيرد قضاى كدام رمضان است، قضاى سال اول حساب می‌شود.
 
كسى كه قضاى روزه رمضان را گرفته، اگر وقت قضاى روزه او تنگ نباشد، می‌تواند پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد.
 
اگر قضاى روزه ماه رمضان شخص ديگرى را گرفته باشد، مى تواند بعد از ظهر روزه را باطل كند، اگرچه احتياط آن است كه باطل نكند.
اگر به واسطه مرض يا حيض، روزه رمضان را نگيرد و پيش از تمام شدن رمضان بميرد، لازم نيست روزه‏هايى را كه نگرفته، براى او قضا كنند، اگر چه مستحب است.
 
اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و تا رمضان آينده عمدا قضاى روزه را نگيرد، بايد روزه را قضا كند و براى هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها هم به فقير بدهد.
 
 
 
حکمت نهج البلاغه
حکمت 1نهج البلاغه(هوشیاری درفتنه ها)
حضرت علی (ع) فرمودند:
به هنگام بروزفتنه چون اشتردوساله باش که نه پشتی استوارداردکه برآن سوارتوان شدونه پستانی شیرده که ازآن شیرتوان دوشید
 
 
حکمت2نهج البلاغه(ازعوامل ذلت وخواری)
 
حضرت علی (ع) فرمودند:
آنکه طمع راشعارخودسازد،خودراخوارساخته وهرکه پریشان حالی خویش بادریگران درمیان نهد،تن به ذلت داده است وکسی که زبانش براوفرمان راند،بی ارج شود.
 
 حکمت 3 نهج البلاغه (نکوهش بخل وترس وفقر)
حضرت علی (ع) فرمودند:
بخل ننگ استوترس،نقص است وتنگدستی،زبان زیرک راازبیان حجتش بربنددوبینوا درشهرخودغریب است.
حکمت 4 نهج البلاغه(ارزش صبروزهدوورع ورضا)
حضرت علی (ع)فرمودند:
ناتوانی،آفت است و شکیبایی،دلیری است و زهد توانگری است وپارسایی چونان سپراست بهترین همنشین خشنودی است خواست خداوند .
 
حکمت 5نهج البلاغه(ارزش علم وادب وتفکر)
حضرت علی (ع)فرمودند:دانش میراثی است گرانمایه وآداب،زیورهایی نوبه نوواندیشه ،آینه ای صافی است.
 

حکمت 6نهج البلاغه ( بازتاب اعمال دنیا در آخرت )

حضرت علی (ع)فرمودند: و صدقه دارويى است شفا بخش و اعمال بندگان در اين جهان، مقابل چشم آنهاست در آن جهان.

حکمت 7 نهج البلاغه ( شگفتی های خلقت انسان )

حضرت علی (ع)فرمودند:از اين انسان در شگفت شويد، به قطعه اى پيه مى بيند و به پاره گوشتى سخن مى گويد و به تكه استخوانى مى شنود و از شكافى نفس مى كشد.

حکمت8نهج البلاغه ( اقبال و ادبار دنیا )

و فرمود (ع): وقتى كه دنيا به قومى روى آورد، خوبيهاى ديگران را به آنها عاريت دهد و چون پشت كند، خوبيهايشان را از ايشان بستاند.


حکمت 9 نهج البلاغه ( نتیجه بی مهری نزدیکان )
و فرمود (ع): كسى را كه نزديكانش واگذارند، بيگانگانش دست گيرند

حکمت 10 نهج البلاغه ( معاشرت نیکو با مردم )

و فرمود (ع): با مردم به گونه اى بياميزيد، كه اگر بميريد، بر شما بگريند و اگر بمانيد با شما دوستى كنند.

حکمت 11 نهج البلاغه ( عفو و گذشت با وجود قدرت )

و فرمود (ع): چون بر دشمن ظفر يافتى، عفو و گذشت را شكرانه پيروزيت قرار ده.

حکمت 12 نهج البلاغه ( اهمیت دوستی و حفظ دوست)

و فرمود (ع): ناتوانترين مردم، كسى است كه در يافتن دوست ناتوان باشد و ناتوانتر از او، كسى است كه دوستى فرا چنگ آرد و ضايعش گذارد.


حکمت 13نهج البلاغه ( هر کس درخور سرزنش نیست )
و فرمود (ع): هر فريب خورده اى درخور عتاب نيست.

حکمت 14 نهج البلاغه ( تغییر حکم با تغییر شرایط )
از آن حضرت در باره اين سخن پيامبر (ص) پرسيدند كه فرموده بود: رنگ سفيد موى را تغيير دهيد و خود را همانند يهودان مسازيد و او فرمود:
اين سخن را رسول اللّه (ص) زمانى فرمود كه مسلمانان اندك بودند، اما اكنون كه دايره اسلام فراخ گرديده و دين استقرار يافته، هركس به اختيار خود است.